måndag 13 augusti 2012

Malmö Halvmarathon

Då var äntligen dags, 11 augusti och Malmö Halvmarathon.
Uppladdningen var kanske inte den bästa då min syster gifte sig dagen innan. Maten var fin och god men inte fylld med kolhydrater och bröllopstårtan satt som kronan på verket. När vi kom hem efter brölloppet kokte jag upp makaroner och värmde lite köttfärsås från frysen så på det hela blev det nog okej ändå :)
Lördagsmorgon blev det stor frukost med både mina och Fanny föräldrar på besök. Frukosten bestod av yoghurt, müßli, bullar och pannkakor. Fina grejor med andra ord.

Fanny och Liam kunde tyvärr inte följa med idag. Liam var trött efter bröllopet och vi skulle iväg på kvällen igen så vi bestämde att doim skulle stanna hemma så han kunde vila upp sig. Mina föräldrar begav sig dock söderut för att heja på mig längs banan.

Strax efter halv tolv körde jag till Malmö och parkerade en bit från starten vilket gav en trevlig promenad genom västra hamnen där jag pluggade för några år sedan men oj som området förändrats. Mycket nya byggnader och företag som flyttat dit.
Väl på plats så hämtade jag ut min nummerlapp:


Klockan hade bara hunnit bli halv två så det var 1.5 timmar till starten. Som tur var hade jag tagit med en bok så jag letade upp en skuggig plats och satte mig där och läste ett tag.
Klockan kvart över två packade jag ner boken och bytte om till löpkläderna och begeav mig mot startområdet. Oj vad folk där hade samlats. Ett sista besök på toaletten och inlämning av väskan sen värmde jag upp lite kort och bort mot starten.

Klockan 15 släpptes vi iväg och jag hittade snabbt ett skönt tempo som ganska snart visade sig ligga runt 4.30 min/km. Jag funderade på att sänka farten lite då tanken var att ligga på 4.40 tempo men höll farten eftersom benen känndes bra. De första kilometrarna trillade på ganska enkelt och vid 5km passeringen stod mina föräldrar och hejade och fotade :) Tiden där var 22:25 min (4:29 min/km) och benen kändes fortfarande bra.

De kommande 5 km gick fortsatt bra men när vi närmade oss Hyllie Arena gick det lite uppför och det var svag motvind så där slog jag av lite på farten och vid 10 km passeringen stod klockan på 45:41 min. Andra 5 km gick på 23:16 min (4:39 min/km) så jag låg klart under min måltid.
En bit in på den tredje femman fick jag börja slå av lite på tempot för benen började kännas tunga men det var inga större problem. Den tredje femman gick på 23:44 min (4:45 min/km) vilket fortfarande var bra med tanke på tiden jag sprungit in i början på loppet.
Sista femman löpte på bra fram till 18 km där benen blev rejält tunga och tempot sjönk ordentligt kändes det som. De nästföljande två kilometrarna var riktigt tunga och när vi passerade 20 km sprang killen med 1:40 tröjan förbi mig. Han peppade på oss och sa att hans tempo skulle ge en sluttid på ca 1.39. Det gav extra bränsle för jag hade tidigt bestämt mig för att gå imål före 1:40 killen och satte fart på benen direkt. Sista 1.1 kilometrarna gjorde ont i benen men farten blev bra och i mål blev sluttiden 1.38.35 :D
Så jag klarade mitt mål med 1.25 minuter och 1.40 killen fick snällt gå i mål efter mig :)

Direkt efter målgången delades medalj, müßlibar, sportdryck, vatten och lite sponsorgrejor ut.


Nu är det första delmålet inför Sthlm marathon avklarat. Om två veckor är det dags för nästa tävling, Trelleborgsloppet. Där siktar jag på nytt PB på milen vilket inte ska vara något problem. Frågan är dock om jag kan komma under 45 min...
Träningsschema för de här två veckorna har jag lagt upp under fliken träningsschema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar