onsdag 10 april 2013

Tisdag - Intervall

Hej igen.

Idag var det dags för de intervallerna jag pratade om. Tyvärr pratade jag även om min oförmåga att hålla igen på de lugna passen. Nu var det inte bara därför som mina ben tog rejält med stryk under intervallpasset för upplägget var rätt tufft.
8 minuter uppjogg

4x100 m stegringslopp
8 min tröskeltempo
1 min joggvila
3x3 min intervaller med 1 minuts joggvila
8 min tröskeltempo
Nedjogg hem

Efter intervallerna var jag trött i benen med det var de efterföljande 8 minuterna som tog knäcken på benen. Det var inte bara tufft för benen utan jag lyckades pricka in uppförsbacken till Rönneberga... När jag äntligen var klar var det skönt att släppa av på farten och bara jogga hem i lugn o ro.

Det som ställer till det för mig är framförallt att jag inte har koll på vilken fart jag ska hålla under tröskeltempot. Tröskeltempo är 80-90% av tävlingsfarten. Så långt är allt väl. Men just nu är skillnaden mellan tävlingsfart och träningsfart så liten att tröskeltempot ofta blir tävlingstempo eller t.o.m. strax över då det oftast handlar om 8-12 min. När man sen då kör intervaller på det då benen ska pressas ordentligt blir det tungt.

Men men benen blir iaf starkare av det. Just nu är det inga problem med aptiten det mesta slukas med god min :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar