tisdag 8 maj 2012

Hej och välkommen till min träningsblogg.
Här kommer ni att kunna följa min väg till Stockholm Marathon 2013. Vägen dit kommer att vara lång och många mil kommer att avverkas i löpspåren. Men vi kan gå tillbaka till hur allting började.

I vintras när jag tog upp löpningen igen efter några månaders uppehåll bestämde jag mig för att ändra mitt upplägg jämfört med föregående gånger. Denna gången skulle jag ta det lugnare och inte springa för mycket. Två pass i veckan och öka distanserna varann vecka till att börja med tills jag avverkat min första mil. Efter några veckor av löpning satt vi och tittade på Halv åtta hos på mig. Då var det med en man som sprungit Sthlm Marathon 20 gånger. Det förde tankarna vidare till pappa som sprang Sthlm Marathon 1982 och medaljen som han har där hemma. Jag har sett denna medaljen under hela min uppväxt men aldrig kopplat ihop den med dess prestation. Nu bestämde jag mig för att även jag ska ha en!
De efterföljande dagarna tänkte jag väldigt mycket på detta. Både på medaljen och att få springa in på Stockholm Stadion och avsluta Marathonet just där på Våran borg, Vårat hem... (Djurgården)

När jag frågade Fanny om hon ville med en helg till Stockholm nästa år för att springa Marathonet och ha en helg i Stockholm med familjen tyckte hon det var en kul idé.
Vid det här laget var inte mina löprundor mycket mer än 5 km så vägen är lång. Men jag satte upp några delmål där det första var att springa milen om 3 veckor. 3 veckor senare sprang jag milen på 51.50 vilket ger tempot 5.11 min/km.

Detta gav mersmak och nästa delmål är att springa milen på under 50 minuter. För att klara det har jag påbörjat ett träningsprogram på 8 veckor som finns på sidan jogg.se som jag använder som träningsdagbok. Detta programmet fyller två syften. Dels då att komma under 50 minuter men även att se om det fungerar att kombinera löpningen med familjen. Nu efter ett par veckor vet jag att kombinationen fungerar. Fanny har Liam när jag springer och jag har Liam när hon ska till stallet. Jag är nu inne på den fjärde veckan i programmet som avslutas den 9/7.

Direkt efter det programmet tar slut är det bara att hoppa på nästa program som är en halvmara på under 1.40. Men där kommer jag att få börja på vecka två med en gång för att kunna hinna med programmet innan min första tävling som blir Malmö halvmarathon den 11 augusti. Det programmet kommer att bli mycket tuffare än det jag kör nu med hårdare pass men jag gillar utmaningen. Sen när det kommer till själva loppet är målet för nuvarande at komma under 1.50.00 gärna ner mot 1.45.00. Men vi får se efterhand som träningen fortgår.

Jag kommer även att springa Trelleborgsloppet i år som är den 25 augusti under Palmfestivalen, Distansen är 10 km och vi får se om det blir PB eller om socialt lopp med Jimmy, jag hoppas på det senare alternativet.


Detta är medaljen jag är ute efter fast 2013.s upplaga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar