lördag 12 maj 2012

Busväder

Igår började vinden blåsa upp ordentligt och när jag kollade smhi så stod det att vinden skulle stanna hela lördagen också och dessutom skulle det regna till och från. Lagom kul när man vet att man har ett löppass att avverka. Fanny undrade om jag inte kunde hoppa över idag och springa imorgon istället. Problemet med det är att jag redan har ett löppass till imorgon och två känns lite väl mycket.

Tanken var att jag skulle springa ett tröskelpass på 5+3 km med tre minuters vila emellan. Tempot skulle vara mellan 5.10-5.25 min/km. Jag bestämde mig för att springa en 8.7 km runda och försöka hålla tempot uppe de första 5 km sen vila lite och öka igen de sista 2 km.

Tyckte rundan gick helt okej, inget kul dom sträckorna det var rak motvind men det är det aldrig när det blåser upp mot 20 sekundmeter... Sista två fick jag kämpa på ordentligt och som extra krydda hade jag en hund som sprang runt benen på mig och ibland fick för sig att tvärstanna precis framför fötterna på mig. Inte alltid vi är bästa vänner men normalt är hon det minsta problemet på rundorna. När vi kom hem klockade jag rundan till 42.55 där de två sista km gick på 5.10 min/km, helt okej.

När jag kommit in och torkat hunden och fått av mig de blöta överdragskläderna satte jag mig vid datorn och registrerade rundan på jogg.se. Till min stora förvåning blev mitt snittempo 4.57 min/km. Kan jag hålla det 1.33 km till om fyra veckor blir tiden 49.30 på milen. Tror inte det ska bli några problem med tanke på att jag har fyra veckors träning kvar tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar